måndag 2 mars 2009

Gamla filmer.

Jag fick låna en filmbox med gamla monsterfilmer av min storebror. Egentligen hade jag velat ta en hel dag och bara suttit på min lilla rumpa, ätit massor av godis och tittat på alla dessa filmer i ett sträck. Då hade jag fått vänta till nästa helg och det klarade jag inte av, så det får jag göra någon annan gång med några andra filmer.

Jag började igår med att titta på The Mummy från 1932. Vad ska man säga om en man som balsamerades levande för att han försökte återföra sin älskade till livet efter att hon hade offrats till gudarna. Sen när han av misstag väcks till liv efter 3700 år, försöker han göra samma sak igen. Är det äkta kärlek eller han var rent av besatt och förhäxad av denna skönhet?
Filmen idag blev Creature form the black lagoon från 1954. Jag gillar hur de bygger upp stämningen med att först visa bubblorna på vattenytan när den hemska varelsen simmar förbi. Sen får man se en hand med simmhud mellan fingrarna och vassa klor för att så småningom visa hela monstret med sina fjäll, gälar och stirrande iskalla ögon. Självklart blir monstret kär i den vackra kvinnan, som han kidnappar under skrik med tillhörande klassiska gester. Men våran hjälte är inte långt borta. Han kastar sig i vattnet efter dem, utan att tveka en sekund.
De är helt underbara dessa svartvita filmer. Vi får se vilken film jag ser nästa gång. Kanske blir det Dracula, Frankenstein eller The wolf man....

1 kommentar: